روز جهانی قلب

روز جهانی قلب
7مهرماه 1396 (29 سپتامبر2017 ) بعنوان روز جهانی قلب تعیین شده است و شعار آن " همه با هم برای سلامتی قلب  " است .
روز جهانی قلب در سال 2000 میلادی پیشنهاد شد تا در این روز مردم دنیا از خطرات بیماری قلبی - عروقی به عنوان اولین علت مرگ آگاه شوند . بیماری های قلبی- عروقی  سالانه 3/17 میلیون نفر را از بین می برند و این تعداد در حال افزایش است.
بر اساس گفته فدراسیون جهانی قلب ، اگر عوامل خطر اصلی بیماری قلبی عروقی شامل دخانیات،رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی، کنترل شوند،حداقل 80% مرگ های زودرس ناشی از بیماری قلبی و سکته مغزی می تواند اجتناب شود .
در روز جهانی قلب به سمت زندگی با قلب سالم قدم بردارید : مصرف غذاهای سالم و فعالیت بدنی را تشویق کنید و مصرف دخانیات را ممنوع کنید.
نکاتی برای داشتن قلبی سالم
بیماری قلبی عروقی می تواند بر روی تمام افراد از هر گروه سنی و جمعیتی از جمله زنان و کودکان تاثیر بگذارد.
بسیاری از بیماری های بزرگسالی ازجمله بیماری های قلبی ،ریشه در نوجوانی دارند که بعدا  منجر به بیماری یا مرگ زودرس در زندگی می شوند.
کودکان دارای اضافه وزن و چاقی احتمال دارد در نوجوانی چاق بمانند و احتمال بیشتری دارد در سنین جوانتر به بیماری دیابت و قلبی عروقی مبتلا شوند.
مصرف غذای سالم ،فعالیت بدنی و عدم مصرف دخانیات را تشویق کنید،چون کودکان سالم ،بزرگسالان سالم می شوند.
به مصرف دخانیات در خانه نه بگویید
مصرف دخانیات در خانه را ممنوع کنید و مانع مواجهه کودکان با دود دست دوم دخانیات بشوید. دود دست دوم سیگار بیش از 600.000 نفر از افراد غیر سیگاری و از جمله کودکان را در سال از بین می برد.
برای کودکان خود یک الگو باشید و سعی کنید مصرف دخانیات را ترک کنید.
رژیم غذایی سالم داشته باشید
یک رژیم غذایی متعادل غنی از میوه و سبزی داشته باشید و یا از مکمل های مولتی ویتامین و امگا 3 و مکمل های کوکیوتن که باعث تقویت و سلامت قلب و عروق می شود استفاده نمایید.
رژیم های غذایی غنی از چربی های اشباع ،اسیدهای چرب ترانس و نمک، خطر حمله قلبی یا سکته مغزی شما را افزایش می دهند. مصرف زیاد نمک ، می تواند منجر به فشارخون بالا شود. مصرف زیاد چربی هم منجر به انسداد عروق می شود.
در خصوص غذاهای فرآوری شده  که اغلب حاوی مقادیر زیادی از نمک هستند، بسیار محتاط باشید. دریافت نمک باید به کمتر از 5 گرم در روز (حدود یک قاشق چایخوری ) محدود شود.
فعالیت بدنی داشته باشید
فعالیت بدنی که در کودکی یاد گرفته شده اگر تا بزرگسالی ادامه یابد ،بعدا در کاهش خطر بیماری قلبی – عروقی در زندگی نقش مهمی دارد.
هیچوقت برای شروع فعالیت بدنی و ورزش دیر نیست! با مقادیر کم فعالیت بدنی شروع کنید و بتدریج مدت،تکرار و شدت فعالیت را در طول زمان افزایش دهید.با این وجود قبل از شروع برنامه تمرینی برای اطلاع از مناسب بودن فعالیت برای شما، صحبت با پزشک خود مشورت کنید.
حتی30 دقیقه فعالیت با شدت متوسط 5 بار در هفته ،خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد.
بیاد داشته باشید که فعالیت بدنی فقط ورزش نیست. هر حرکت بدن که همراه با صرف انرژی  است، فعالیت محسوب می شود. این فعالیت می تواند از ورزش ها و تمرینات تا سایر فعالیت ها مانند بازی با کودکان در خارج از خانه ،پیاده روی ،انجام کارهای خانه و ......را شامل شود..
نکاتی برای کودکان و جوانان
در سراسر دنیا با بحران افزایش کودکان چاق یا دارای اضافه وزن و در نتیجه افزایش افراد در معرض خطر بیماری قلبی عروقی روبرو هستیم.
یک قلب سالم برای یک زندگی کامل ، بدون توجه به سن و جنس حیاتی است. رژیم غذایی نا سالم ،فعالیت بدنی و مصرف سیگار علل اصلی بیماری قلبی است. شیوه زندگی ناسالمی که به بروز بیماری قلبی  منجر می شود ، اغلب در کودکی و نوجوانی شروع می شود، بنابراین پیشگیری از بیماری قلبی باید از آن زمان شروع شود.
نکاتی برای زنان 
بیماری قلبی عروقی اولین عامل کشنده ای است که بالغ بر 6/8 میلیون نفر مرگ در زنان را شامل می شود.
در زنان همانند مردان، مشترک ترین علامت حمله قلبی درد قفسه سینه یا احساس ناراحتی در قفسه سینه است.اما زنان نسبت به  مردان علائم  همچون تنگی نفس،تهوع و درد پشت یا فک را  بیشتر تجربه می کنند.
فشارخون بالا اولین عامل خطر بیماری قلبی عروقی است. زنانی که به سن یائسگی رسیده اند ،خطر بیشتری برای ابتلاء به فشارخون بالا دارند،در نتیجه بسیار مهم است که فشارخون بطور منظم اندازه گیری شود.
نکاتی برای سالمندان
همینطور که سن شما بالا می رود، خطر بیماری قلبی- عروقی شما نیز شروع به افزایش می کند و با افزایش سن همچنان این افزایش ادامه می یابد، اما می توانید قدم هایی را برای کاهش آن بردارید.
مراقب وزن خود باشید. با افزایش سن بدن شما کالری کمتری می سوزاند .افزایش وزن سبب می شود قلب شما سخت تر کار کند و خطر بیماری قلبی ،فشارخون بالا ،دیابت و کلسترول خون زیاد شود. فعالیت بدنی و تمرین بطور منظم و مصرف سهم غذای کوچکتر از غذاهای مغذی، ست به حفظ وزن مناسب کمک می کند.

 
 

گرداورنده: 
هدی جمالی (کارشناس تغذیه)

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه جدید