کوآنزیم Q10 و سلامت آقایان

کوآنزیم Q10 آنتی اکسیدانی است که در بدن انسان در کبد ساخته می شود و برای فعالیتهای اساسی سلول مورد نیاز است. سطح این ماده با افزایش سن کاهش می یابد و حتی ممکن است میزان آن در افراد مبتلا به سرطان ، اختلالات ژنتیکی، دیابت، ایدز، دیستروفی عضلانی و بیماری های قلبی بسیار کاهش یابد.
  
   
نشانه های کمبود کوآنزیم  Q10:

  • درد عضلانی  
  • کمبود انرژی و احساس خستگی
  • بسته به علت کمبود، مصرف مکمل کوآنزیم Q10 یا افزایش مصرف آن از طریق مواد غذایی می تواند میزان آن را در بدن افزایش دهد.

در موارد زیر کوآنزیم Q10 به فراوانی مصرف می شود:
بیماریهای چشمی، درد عضلات، خستگی مزمن و کلسترول بالا و همچنین درمان عوارض جانبی شیمی درمانی در کودکان.
شواهدی وجود دارد که مصرف کوآنزیم Q10 در افراد مبتلا به فشار خون بالا و نارسایی قلبی، مشکلات عضلانی و عملکرد ورزش نقش حفاظتی دارد. همچنین این ماده نقش بسیار مهمی در حفظ سطح ویتامین E و C دارد.

دیگر موارد کاربرد کوآنزیم Q10:

کندی روند پیرشدن: مطالعات اولیه نشان می دهد که ترکیبی از کوآنزیم Q10 و دیگر آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی می تواند زبری پوست و چین و چروک ها ایجاد شده در روند پیر شدن را بهبود بخشد.

پیشگری از بیماری آلزایمر: شواهد متعددی وجود دارد که وانزیم کیوتن می تواند از آلزایمر پیشگری کرده و روند آن را آهسته کند، ولی هنوز مکانیسم عمل  کوآنزیم Q10 در این خصوص مشخص نیست و بیشتر به خاصیت آنتی اکسیدانی کیوتن ربط داده می شود.
   
   
کوآنزیم Q10 به همراه مواد دیگر نیز مزایای بسیاری دارد ، از جمله:
مصرف طولانی مدت (مثلا به مدت 4 سال) مکمل کوآنزیم Q10 به همراه سلنیوم باعث کاهش چشمگیر در مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی- عروقی شده و در عملکرد قلب بهبود معنادار ایجاد می کند.
افزایش مصرف کوآنزیم Q10 و ویتامین B6 با کاهش خطر بیماری عروق کرونری قلب همراه است.
به گفته محققین  یکی از مواد مغذی برای بهبود باروری، کوآنزیم Q10 است. محققین بیان کردند که سطح کوآنزیم Q10 مستقیما با تعداد و تحرک اسپرم مرتبط است. همچنین کوآنزیم Q10 در حفظ دوپامین مغز بسیار فعال است بنابراین می تواند به میل جنسی و لیبیدو کمک کند.
  
  
مطالعه در خصوص کوآنزیم Q10 و تقویت اسپرم:
کیفیت مایع منی اکثر مردان نابارور با افزایش استرس اکسیداتیو تحت تاثیر قرار می گیرد و در ویژگی های اسپرم (تعداد،شکل و تحرک اسپرم) اختلال ایجاد نموده و باعث نقص در عملکرد اسپرم و باروری مردان می شود. استرس اکسیداتیو در واقع همان پیروزی رادیکال های آزاد بر دفاع آنتی اکسیدانی است که حاصل آن در بدن، ایجاد انواع تخریبهای بافتی، سرطان ، دیابت، نارسایی های قلبی ، آسیب های مغزی، مشکلات عضلانی ، پیری زودرس، آسیب های چشمی، ضعف سیستم ایمنی، آسیب به اسپرم و... می باشد.
به منظور تست اینکه آیا میزان کوآنزیم Q10 می تواند بطور معناداری بر کیفیت اسپرم  تاثیر گذارد مطالعه ای انجام شد:
در این مطالعه 60 مرد نابارور در دو گروه درمان (مصرف روزانه 200 میلی گرم مکمل کوآنزیم Q10 به مدت 3 ماه) و گروه شاهد ( دریافت پلاسبو به مدت 3 ماه) قرار گرفتند. نتایج نشان داد که افزایش سطح  کوآنزیم Q10 باعث افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی علیه واکنش استرس اکسیداتیو شده و کیفیت اسپرم را تا حد زیادی بهبود می بخشد.
سرطان پروستات: شایع ترین نوع سرطان در بین آقایان است. اگرچه مردان در هر سنی می توانند به سرطان پروستات مبتلا شوند ولی اغلب در مردان بالای 50 سال دیده می شود، در واقع این بیانگر رعایت یکسری نکات در سنین پایین برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات است.
  
  
مطالعه در خصوص اثر مفید کوآنزیم Q10 بر روی پروستات:
در این مطالعه 54 مرد مشارکت داشتند که بطور تصادفی در دو گروه درمان ( دریافت روزانه کوآنزیم Q10) و شاهد (دریافت پلاسبو) تقسیم شده و به مدت 12 هفته تحت مطالعه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مصرف روزانه مکمل کوآنزیم Q10 از طریق کاهش سطح PSA( آنتی ژن اختصاصی پروستات) به میزان 30 درصد، با کاهش خطر سرطان پروستات مرتبط است و در واقع از پیشرفت سرطان پروستات در مردان پیشگیری می کند.

PSA : این آنتی ژن در حالت طبیعی به مقادیر کم در خون تمامی مردان یافت می شود ولی در بیماریهای پروستات مقدار آن بالاتر می رود.

نکته ی پایانی : بسیاری از افراد اغلب قادر به دریافت میزان کافی از کوآنزیم Q10 نیستند به دلیل عادات غذایی نادرستی که دارند. اما حتی زمانیکه رژیم غذایی ما صحیح به نظر می رسد نیز ممکن است سطح آنتی اکسیدان های بدن بسیار پایین باشد و در نتیجه ما احساس خستگی دائمی داشته باشیم، لذا هر فردی نیاز به مصرف مکمل کوآنزیم Q10 دارد.

 

گرداورنده: 
هدی جمالی (کارشناس تغذیه)

دیدگاه‌ها

بسیار عالی بود . ممنون از زحمات شما بزرگواران .

با سپاس از شما

با سلام . آنزيمهاي كبدي من ( هر دو آنزيم ) بالا هستند .آيا مصرف "كوآنزيم كيو10 " براي من مفيد است ؟

با سلام ابتدا علت بالا بودن آنزیم های کبدی توسط پزشک بررسی شود و درمان مناسب را انجام دهید. کو آنزیم کیوتن به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی خود برای سلامت بدن مفید است.

بسیار عالی است

سلام من حدود15 ماه است که کیوتن مصرف میکنم. احساس میکنم اثرخوبی داره. ولی گرونه.

سلام پسرم 7 سالشه، دیستروفی داره، ولی جنب جوشش هنوز خوبه،ینی حرکتش تقریبا عادیه، میتونید راهنمایی کنید که مصرف کیوتن میتونه مکمل خوبی براش باشه،و چقدر میتونه جلوگیری کنه از رشد بیماری ؟

با سلام با توجه به بیماری ، بهتر است تحت نظر پزشک متخصص از مکمل ها استفاده نمایید.

افزودن دیدگاه جدید