روز داروساز

روز داروساز
پنجم شهریور، روز بزرگداشت زکریای رازی است. به پاس زحمات و کشفیات این حکیم و شیمی‌دان بزرگ ایرانی در عرصه داروسازی، روز بزرگداشت وی، روز داروسازی نام نهاده شده است.
رازی از نخستین افرادی است که از دانش شیمی در علم پزشکی استفاده کرد، به همین دلیل او را پدر داروسازی و شیمی کاربردی نیز لقب داده‌اند. رازی، مواد شیمیایی را طبقه‌بندی كرد و به اكتشافات مهمی كه متكی به آزمایش های متعدد بوده، از قبیل اكتشاف الكل و جوهر گوگرد (اسید سولفوریك) نایل آمد. وی، نخستین كسی است كه ‌كلیه اشیای عالم را به سه طبقه حیوانات، نباتات، جامدات تقسیم كرده ‌است.
داروسازی در ایران امروز نه تنها علمی با جنبه های پایه و کاربردی است که در خانواده علوم پزشکی از جایگاهی ممتاز برخوردار است بلکه به نوعی الگویی کارا و نوین در ارتباط میان دانشگاه و صنعت است که توفیق یافته علم را به عرصه عمل برده و با شناخت جامعی از توانمندی ها و ضرورت های مورد توجه جامعه ، آنچه را مردم نیاز دارند با خلاقیتی قابل تقدیر تولید و عرضه کند. ضرورت دارو و داروسازی و نقش آن درتامین سلامت بیماران اهمیت و جایگاه ویژه ای دارد؛ این خود بهانه ای است تا همت والای این قشر دیگر بار ستوده شود.
پنجم شهریور، فرصت مناسبی برای یادآوری و تجلیل از نقش مهم و تعیین کننده جامعه داروسازان در چرخه نظام تامین سلامت و بهداشت و درمان کشور است.
روز داروساز را به تمامی همکاران گرانقدر داروساز تبریک می گوییم.
 

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه جدید