24 مهر (16 اکتبر) ؛ روز جهانی غذا

 
 

24 مهر (16 اکتبر) ؛ روز جهانی غذا
بیست و چهارم مهر ماه، برابر با شانزدهم اکتبر، سالروز جهانی غذا است. این روز به افتخار تاسیس سازمان فائو در سال ۱۹۴۵ نامگذاری شده و در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود. در این روز، سازمان های بین المللی، به منظور برقراری روابط در زمینه کشاورزی و زمینه سازی برای جلوگیری از فقر و گرسنگی و نابودی محیط زیست، تلاش می کنند. استفاده از تجربیات، نحوه تغذیه، انتقال فن آوری از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه، موجب رونق و پیشرفت در صنعت مواد غذایی در ملل جهان سوم می شود.
فائو یا سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد
فائو یا سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد از سازمان‌های بین‌المللی است که در زمینه  توسعه  کشاورزی فعالیت دارد.
هدف اساسی سازمان فائو، زدودن فقر و گرسنگی در همه جهان است.
هدف سازمان فائو، بالا بردن سطح زندگی و بهبود تغذیه مردم جهان، توزیع مناسب مواد غذایی در مناطق مختلف جهان و ایجاد امنیت غذایی است. مبارزه با سوءتغذیه با ارائه اطلاعات لازم به کشورهای مختلف؛ از دیگر اهداف فائو است که بازدهی کشاورزی و سطح تغذیه در جهان را افزایش داده است.
هرچند طبق آمار منتشر شده توسط سازمان های بین المللی نظیر فائو و یونسکو، کشور ایران به لحاظ تولید مواد غذایی و نیز سرانه مصرف مواد غذایی در وضعیت تقریبا مناسبی قرار دارد، با توجه به افزایش جمعیت کشور در سال های آینده و نیز به دلیل آن که کشور ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی جزء مناطق خشک و کم باران محسوب میشود، توجه ویژه به امنیت و ایمنی مواد غذایی و داشتن برنامه ای منسجم به منظور بهبود کیفیت تغذیه ای در کشور امری اجتناب ناپذیر است.
غذا، نیاز اولیه بشر
غذا، از ابتدایی ترین نیازهای انسانی و بلکه تمام موجودات زنده است و نقش اساسی آن، انکار ناشدنی است. اشباع غریزه گرسنگی، از آغازین روز آفرینش تاکنون، همراه آدمی بوده، به طوری که می توان گفت پیشرفت های شگفت انسان در عرصه صنعت و کشاورزی، مدیون پاسخ به همین غریزه ساده و ابتدایی است. 
غذا کمک کننده به پیشگیری و درمان بیماری ها
پزشکان می گویند برای پیش گیری و حتی درمان بیماری ها، می توان از انواع مواد غذایی بهره برد.  غذاها می توانند سطح سلامت ما را بهبود بخشند و در پیش گیری از بیماری ها نقش داشته باشند. غذا همچنین می تواند در کنار دارو، روند درمان را سرعت بخشد.
بهداشت مواد غذایی
رعایت بهداشت در مصرف و نگه داری غذا ، در کنار نوع استفاده و چگونگی بهره گیری از مواد غذایی نیز اهمیت خاصی دارد .
تأمین مواد غذایی سالم و متناسب، برنامه ریزی برای بهبود وضع تغذیه، آموزش های لازم در زمینه مسائل غذایی و پیش گیری از سوء تغذیه، اموری هستند که نقش تعیین کننده ای در بهداشت فردی و اجتماعی و سلامت افراد جامعه دارند.
سوء تغذیه و گرسنگی
در قرن حاضر، سوء تغذیه، در بیشتر جوامع، به ویژه کشورهای جهان سوم، بحرانی جدی به شمار می آید. سوء تغذیه یا به عبارتی هرگونه انحراف از تغذیه طبیعی که موجب عدم دسترسی بدن به مواد اصلی و اساسی غذایی می شود یکی از دلایل مهم بیماری های جسمانی و روانی است. فقر، یکی از عمده ترین علل سوء تغذیه در جهان است.
سخن پایانی:
مشغولیت ذهنی هشتاد درصد از مردم جهان، دست یابی به غذاست. کمبود غذا و مواد غذایی مورد نیاز بدن برای بسیاری از مردم جهان به مشکلی بزرگ و اساسی تبدیل شده است. با آلودگی و تخریب محیط زیست، مسائل گوناگونی به وجود می آید که در کاهش منابع غذایی جهان مؤثر است. گرما و خشکسالی، فرسایش خاک، کاهش نزولات جوی، بارش باران های اسیدی و ...  از عوامل گرسنگی و سوء تغذیه مردم جهان به شمار می آیند.
 
 
 
 
 
 
 

گرداورنده: 
هدی جمالی (کارشناس تغذیه)

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه جدید